والعادیات

سوگند به نفسهای اسب مجاهدان

والعادیات

سوگند به نفسهای اسب مجاهدان

فرقانی های جدید و فرقانی های قدیم

29 خرداد سالگرد درگذشت شریعتی است!

از سوی دیگر توسط دکتر داوری از یاران مشایی و دوستان احمدی نژاد، دعوتی عمومی برای بررسی و نگارش مقاله پیرامون عدالتخواهی در آثار شریعتی شده بود که بیشتر از مدل فکری فرقه ی احمدی نژاد پرده برداری می کند!

بد نیست به این مطالب نیز نگاهی بیاندازیم و پتانسیل گروهک سازی در آثار شریعتی را مورد نقد قرارداده و رد و قبول نمائیم.

از طرفداران لجن مال گر مکتب بهار انتظار حرف پخته و سخن نرم ندارم اما سایر دوستان خاصه روحانیون محترم در صورتی که برهانی برای تنویر این بنده دارند مایه ی مسرت من خواهند شد!


"گروه فرقان افراطی­ ترین گروه چپ گرای مسلمان بود که نخستین ترورهای سیاسی را در جمهوری اسلامی سازمان داد. 

رهبران جوان این سازمان که خود را وارث اندیشه­ های دکتر شریعتی می­دانستند، به شدت با روحانیان  و طرفداران آن­ها مخالف بودند و هیچ یک از گروه­ها و حزب­های موجود را به رسمیت نمی­شناختند.

این گروه هواداران و اعضای اندکی داشت امّا با ترور شخصیت‌های برجسته­ای مثل سپهبد ولی الله قرنی،آیت الله مرتضی مطهری،هاشمی رفسنجانی،حاج مهدی عراقی و دکتر مفتح درابتدای انقلاب، نگاه را به سمت گفتمان چپ اسلامی متوجه کرد.


 با وجود این­که برخی از صاحبنظران معتقد هستند که گروهک تروریستی فرقان به شدت تحت شریعتی بوده است امّا برخی دیگر این مسأله را رد می­کنند و می­گویند هر چند ممکن است در مباحثی مثل موضع­گیری بر علیه روحانیت این­ها تحت تأثیر شریعتی بوده ­اند امّا کارهای تروریستی گروه فرقان هرگز درمرام شریعتی نمی ­گنجد.

در همین باره رسول جعفریان می­گوید:

«در سال 1356؛ یعنی سال آغاز فعالیت فرقان‌،با درگذشت دکتر شریعتی‌، نخستین اعلامیه از سوی این جریان نوپا  انتشار یافت‌. 

آن­چه در این شرایط‌، سبب برآشفتن فرقانی‌ها شد، اطلاعیه مشترک مطهری ـ بازرگان بود که چند روز پس از انتشار، بازرگان بر اثر اصرار دوستان یا تهدید مخالفان امضایش را پس گرفت‌. 

به دنبال صدور آن اطلاعیه‌، گودرزی اطلاعیه‌ای صادر کرد و به تهدید مخالفان شریعتی و در واقع شهید مطهری پرداخت‌.

 در این ‌اطلاعیه، با اشاره به ائتلاف ارتجاع و روشنفکران مدرن؛ یعنی مطهری و بازرگان‌، آمده است که «حاصل زشت‌ این ائتلاف ناجوانمردانه‌، آن هم در شام غریبان شهیدان و در اجرای اهداف شوم نفاق‌پیشگان تاریخ‌» بوده‌، 

به‌‌گونه‌ای که «اعلامیه‌ای به تاریخ 56. 9. 23 و با امضای چهره‌هایی همچون مطهری و بازرگان درآمد که بازتاب ‌مقاصد پوشیده جبهه مؤتلفه بود و از تبادل‌نظر میان آن­ها که طبعاً چیزی جز مسخ هدف شهیدان و فرهنگ‌ انقلابی آن­ها را در بر نمی‌گیرد، حکایت می‌کرد.»

در سالگرد سفر دکتر شریعتی به خارج از کشور و مرگ وی‌، باز فرقان اطلاعیه‌ای داد و ضمن آن سخت به صادر کنندگان آن‌ بیانیه حمله کرد.

جعفریان گروهک فرقان را برآمده از نظریه تشیع علوی و صفوی می داند و عنوان می کند:

«فرقان که روحانیت را از بنیان و اساس باطل می­دانست بعد از پیروزی انقلاب تلاش  خود را معطوف به مبارزه با آن­ها کرد. نخستین عاملی که فرقان را به رویارویی مسلحانه با جمهوری اسلامی کشاند بهانه کردن قربانی شدن ارزش­های راستین تشیع سرخ علوی بود. همچنین تلاش برای آزاد ساختن اسلام علی(ع) از اسارت آخوندیسم.»

با این حال اسدالله بادامچیان درپاسخ به این سؤال که آیا گروه فرقان تحت تأثیر شریعتی روحانیت ستیز شده است،می‌گوید:"نه چون من شریعتی را در برخوردها و نوشته­ هایش روحانیت ستیز ندیدم. نظرات انتقادی نسبت به روحانیت داشت و مسائل مربوط به آن دچار تردیدها و سوالاتی  است که با دید متعارف و فقاهتی متفاوت است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد