والعادیات

سوگند به نفسهای اسب مجاهدان

والعادیات

سوگند به نفسهای اسب مجاهدان

دوای درد اشرافیگری

 پاسخ به پرسشهای دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف 1/9/78

 

چه دلیلی وجود دارد که با اشرافیگری ایجاد شده در بسیاری از مقامات کشوری، برخورد قاطع صورت نمی‌گیرد؟ چرا اصل قانون اساسی در مورد بررسی اموال اشخاص حکومتی به‌طور دقیق اجرا نمی‌شود؟

 

     البته این‌که اموال مسؤولان کشور را به طور دقیق رسیدگی کنند، چنین چیزی در قانون اساسی نیست. فقط در مورد تعدادی از مقامات - مثل رهبری، ریاست جمهوری و بعضیهای دیگر - هست که اینها اوّلِ مسؤولیتشان باید گزارش موجودی مال خودشان را بدهند؛ از مسؤولیت هم که کنار رفتند، باز بایستی صورت موجودیشان را بدهند، تا معلوم شود که در این مدّت چه‌چیزی گیرشان آمده و چه چیزی اضافه کرده‌اند.   

      

 

 البته این اصل هم اجرا می‌شود. بنده خودم به مناسبت شروع مسؤولیت ریاست جمهوری و پایانش و نیز مسؤولیت بعدی، بارها این ورقه را پُر کردم و برای قوّه‌ی قضایّیه فرستادم. دیگران هم این کار را می‌کنند؛ منتها این سؤال راجع به اشرافیت، سؤال بسیار درستی است. اگر واقعاً من احساس کنم که این سؤال و این مطالبه و این گرایش، در مجموعه‌ی جوانان دانشجو هست، حقیقتاً خدا را شکر می‌کنم. شما بدانید که گرایش اشرافیگری، آن چیزی نیست که بشود با قانون و با دادگاه و با بازجویی و با امثال اینها علاجش کرد؛ خیلی سخت‌تر از این حرفهاست.   

 

               

 

این از جمله مقولاتی است که بایستی فضای عمومی کشور - احساسات مردم، خواست مردم و به تعبیر رساتر، فرهنگ عمومی مردم - آن را دفع کند تا این علاج شود. آن کسانی که به اشرافیگری گرایش دارند و دلشان برای زندگی اشرافی لک می‌زند - یعنی خوردن و پوشیدن و زندگی کردن و مشی کردن به سبک اشراف و دور از زندگی متوسّط مردم - یکی از کارهایی که می‌کنند، این است که این دید و ذهنیت را در مردم به‌وجود آورند که این چیز خوبی است و ارزش است؛ کمااین‌که قبل از انقلاب این‌گونه بود. قبل از انقلاب، مسؤولان حکومت، هرچه بیشتر با تشریفات و جاه و جلال و تکبّر و تفرعن و لباسهای فاخر ظاهر می‌شدند، یک عدّه از عوام مردم بیشتر خوششان می‌آمد! فرهنگ عمومی را این‌گونه شکل داده بودند. 

 بعد از انقلاب بعکس شد. لذا کسانی هم که اهل کارهای اشرافیگری بودند، از ترس گرایش مردم، اجتناب می‌کردند؛ اما امروز بتدریج می‌خواهند کار را بعکس کنند. به نظر من، اشرافیگری برای یک کشور آفت است؛ اشرافیگری مسؤولان، آفت مضاعف است؛ به‌خاطر این‌که اگر اشراف عالَم از مال خودشان - حالا حلال و حرامش به عهده‌ی خودشان - خرج می‌کنند، از مال خودشان اشرافیگری می‌کنند؛ اما اگر مسؤولان اشرافیگری کنند، از مال مردم خرج می‌کنند؛ مال خودشان که نیست. این اشرافیگری، با احساس عمومی مردم، با نوشتن، با گفتن و با ترویج این فکر، درست خواهد شد. این باید به یک فرهنگ تبدیل شود؛ کاری نیست که بشود به‌صورت دادگاه ویژه و محاکمه و امثال اینها درستش کرد. 

 

      

جنگ برای عقیده!

امام خمینی (قدس سره):     جنگ ما جنگ عقیده است،جغرافیا و مرز نمی شناسد. 

 

'Talks must be based on pre-67 borders'

Acting Palestinian Authority (PA) Chief Mahmoud Abbas
The acting Palestinian Authority (PA) chief has rejected a proposal by the Middle East Quartet that calls for unconditional talks with Israel, calling it unacceptable.



On Saturday, Mahmoud Abbas ruled out unconditional negotiations with Tel Aviv, arguing that the Quartet's most recent statement failed to demand a halt to Israeli settlement construction in the occupied West Bank, the Press Association reported.

On Friday, the Quartet (Russia, the European Union, the United Nations, and the United States) called for the resumption of stalled talks between Israel and the Palestinian Authority within a month so that a final peace agreement can be reached by the end of 2012.

Israel accepted the Quartet initiative, saying “it is balanced and doesn't refer to the cessation of settlement or an Israeli withdrawal back to 1967 borders.”

The last round of Israel-PA talks broke down in 2010, shortly after the US-sponsored talks were launched in Washington, over Israel's refusal to freeze its illegal settlement expansion projects on Palestinian land in the occupied West Bank and illegally annexed East al-Quds (Jerusalem).

Abbas reiterated the Palestinians' demand for the establishment of an independent state within the borders that existed prior to the 1967 occupation of Palestinian territories by Israel, and said that any talks must be based on the pre-1967 borders.

He made the remarks while speaking to reporters on the plane carrying him back from the United Nations General Assembly session in New York, where he presented a statehood proposal to the UN secretary general on Friday.

Abbas also said he expects the UN Security Council to consider the proposal in the next few weeks.

However, the US has threatened to veto the proposal at the Security Council, the powerful 15-member body that must approve UN membership.