والعادیات

سوگند به نفسهای اسب مجاهدان

والعادیات

سوگند به نفسهای اسب مجاهدان

گاف دیپلمایتک سخنگوی تدبیرگران

سایتهای طرفدار دولت سخن سخنگوی آن را امروز با تحریف پخش کردند. 

چون وقتی از صدا و سیما پاسخ های سخنگوی دولت پخش شد و صدا و سیمای وی مشاهده گردید در مورد مساله ی مشاور معنوی اوباما و اینکه آیا حامل پیام رییس جمهور است یا نه، گفت:

«قطعا هر پیغام و صحبتی از سوی رئیس جمهور مطرح شود با شفافیت اطلاع‌رسانی خواهد شد به هر حال عرصه‌های گفت‌وگو و مذاکره با ۱+۵ که " آمریکا هم جزئی از آن است " مشخص است و حتی ما مکالمه تلفنی بین دو رئیس جمهور را اطلاع‌رسانی کردیم و هیچ چیز مخفی هم نخواهیم داشت.»

در حالیکه سایتهای حامی تدبیرگران این عنوان دهی به آمریکا را حذف کردند و لفظ تحقیر آمیز سخنگوی دولت را به نوعی به زیر ماله بردند. 

اینکه با آمریکا اینگونه سخن گفتن درست یا نه، بحثی دیگر است اما سخن از یک گاف دیپلماتیک است که در این پاسخ مستتر شده در حالیکه سخنگویان باید از بلیغ ترین و در عین حال لطیف ترین افراد باشند. 

تمام سخن روحانی که در مناظرات انتخاباتی وی هم مشهود بود بر این نکته استوار گردید که همه ی درگیری با آمریکاست و علی القاعده به جای حل مساله با همه ی قدرتهای خرد و کلان عالم، بهتر است مشکل را با آمریکا حل نمود و از همین جا هم بود که سخن معروف "کدخدا" به میان آمد.

لفظ سخنگوی تدبیرمند در مورد مذاکرات که به نحو هوشمندانه ای از سایتهای خبری امیدواران خط خورد، به نوعی نادیده گرفتن این مزیت رقابتی در پهنه ی دیپلماسی روحانی و یاران اوست. 

این نادیده گرفتن توسط سخنگوی دولت، البته به نوعی یکسان سازی و همسان پنداری با دولت قبل و نیز تفکرات رقیب موسوم به مقاومت گرایان و استقلال جویان است.

اگر قرار باشد دولت آمریکا هم به عنوان جزئی یکسان از طرف های مذاکره با ایران به حساب آید پس چه نیازی به دخیل بستن بر عبای روحانی خواهد بود؟

البته گاف ریزتری هم درز کرد که مردم دیگر اهمیتی به آن نمی دهند و آن مساله ی آشکارا سخن گفتن دولت در مسائل ارتباطی با دنیا و مذاکرات ایران و رقباست.

اینکه سخنگوی مدبّر دولت امید گفته است ما در مسائل مذکور چیزی مخفی از مردم نداریم، با سخن سوپراستار دیپلماسی دولت کاملا مغایر است از آنروی که گفته بود حتی اگر استیضاح شوم مسائل محرمانه ی مذاکرات را ولو به نمایندگان مجلس هم نخواهم گفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد